
Neyveli Santanagopalanas
Pietų Indijos Pondičerio miesto Meno ir kultūros departamentas šių metų sausio 23 – vasario 1 dienomis surengė šokio ir muzikos festivalį Kamban Kalai Arangame, miesto teatre, kuris tapo gruodžio mėnesį Čenajuje, Tamil Nadu sostinėje, vykusio festivalio tęsiniu. Tai buvo puiki proga iš arti išvysti ir išgirsti kai kuriuos garsiausius Pietų Indijos klasikinės muzikos {karnataka) ir klasikinio šokio {bharat natyam) atlikėjus, o tarp jų – ir tokias muzikos ir šokio pasaulio garsenybes kaip šokėja Malavika Sarukkai, saksofonininkas Kadri Gopalnathas ir dainininkas Neyveli Santanagopalanas. Tačiau apie juos – kiek vėliau; pirmiausia keletą žodžių norėtųsi tarti apie pačią klasikinę indų muziką, jos pagrindinius bruožus ir ypatybes, filosofines ištakas bei vietą pasaulio muzikos raidoje.
Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, jog Lietuvoje, besiruošiančioje integruotis į Europos Sąjungą, iki šiol nėra nei vieno rimto orientalistikos centro ar instituto, akademiniu lygiu sistemingai remiančio Indijos bei kitų Azijos šalių klasikinės muzikos studijas. Kitaip negu daugelyje pasaulio šalių, kurių muzikos akademijose dėstomi specialūs Azijos šalių muzikos kultūros, estetikos, teorijos ir istorijos kursai, praktikuojamos skambinimo įvairiais Rytų šalių klasikiniais instrumentais bei dainavimo disciplinos, Lietuvos muzikos akademijoje ši studijų sritis atiduota Etnomuzikologijos katedros dispozicijon, kuri dėl visiškai objektyvių priežasčių negali nei ideologiškai, nei materialiai suteikti, tarkim, didžiuliam Indijos klasikinės muzikos korpusui deramą vietą bei statusą.
Be abejo, sąjūdis (prisiminkime kad ir Bėllos Bartoko inicijuotą etnomuzikologinį sąjūdį Europoje), paskatinęs Vakarų mokslininkus skverbtis į iki tol menkai tepažįstamą oriento kultūrą, prasidėjo ne taip jau seniai, praktiškai po Antrojo pasaulinio karo, tačiau jo intelektualinis poveikis Vakarų kultūrai buvo toks didelis, kad šiandien pagrįstai galima teigti, jog Indijos klasikinė muzika, ilgą laiką buvusi teosofų, kultūros marginalų ar kontrakultū-ros atstovų vienu novatoriškos kūrybinės veiklos šaltinių bei garbinimo objektų, o akademinio pasaulio laikoma veikiau elitinės kultūros egzotiška akciden-cija, nūdienos pasaulinės muzikos kontekste pagrįstai išsikovojo garbingą ir deramą vietą. Viena vertus, išsamios žinomų Vakarų muzikologų – tokių kaip Alainas Danielou ar Foxas Strangways‘as, nekalbant jau apie pačius Indijos muzikos pasaulio panditus kaip antai Raghava Menonas ar Svami Prajnanananda – ilgametės studijos ir mokslinių tyrimų darbai, paskatinę atmesti paviršutinišką ir romantizuotą XIX a. Indijos klasikinės muzikos sampratą, antra vertus, žymių Indijos muzikantų koncertai Vakarų Europos ir JAV koncertų salėse, daugeliui muzikos žinovų bei mėgėjų atskleidę iki tol gyvai nepatirtą šios muzikos grožį, savitumą ir kompozicinę sandarą, atitinkančią aukščiausius Vakarų estetinės sampratos kriterijus, sukūrė puikias sąlygas pažinti ir lyginti išoriškai „priešingas” kultūras, ieškoti jų sąlyčio taškų bei bendradarbiauti įvairiose srityse. Šiandien nuo „The Beatles” iki Johno Cage’o nerasime beveik nė vieno žymaus moderniosios muzikos kompozitoriaus ar atlikėjo, kuris nebūtų studijavęs ar bent susipažinęs su klasikine indų muzika. Subtili budhizmo estetika, įvairių filosofinių vedantos mokyklų spiritualinės įžvalgos, mitai ir religiniai papročiai, atsispindintys tapyboje, skulptūroje ir architektūroje, ragos komponavimo principai, laiduojantys tam tikrą improvizacijos laisvę, muzikos intuityvumą ir sugestyvumą, pagaliau unikalūs iki tol mažai žinomų muzikos instrumentų tembrai praturtino ne vieno kūrėjo vaizduotę ir išraiškos priemonių arsenalą. Daugeliui modernistų rimtos Rytų kultūrų, o ypač Indijos bei Kinijos, studijos padarė labai akivaizdžią tiesioginę ir netiesioginę įtaką, padėjo rastis minimalizmui ir įvairiems avangardiniams projektams.
Beveik visos didžiosios Indijos klasikinės muzikos mokyklos, arba gharanos, turi savo padalinius ir studijų centrus visame pasaulyje; šis judėjimas bei muzikos įrašų ir „Interneto” eros teikiami privalumai, kitos komunikacinės priemonės lemia tolydžio augantį žmonių susidomėjimą klasikine indų muzika tiek namuose, tiek pilnėjančiose koncertų salėse. Pakankamai išprususi Vakarų publika jau pajėgi ne tik atitinkamai įvertinti Ravi Shankaro ar Ali Akbar Khano genialumą, bet ir pačią XX a. Vakarų muzikos plėtrą suvokti gerokai platesniame, kultūrinių istorinių analogijų bei abipusės sąveikos apraiškų prisodrintame pastarojo laikotarpio kontekste. Juk jau Rabindranatas Tagorė (1841 -1941) į savo kompozicijas įvedė kai kuriuos vakarietiško harmonizavimo principus. Ypač daug šioje srityje nuveikė R.Shankaras. Galima būtų rasti išties nemaža tokio pobūdžio eksperimentavimo pavyzdžių – iš tiesų tikrų kūrybinių ieškojimų ir atradimų, padiktuotų vidinės paskatos pranokti ribotas išraiškos formas, meistro pastangų pačias subtiliausias būties tiesas, bendras visoms tautoms ir kultūroms, išreikšti estetiniais grožio pavidalais. Todėl negalima nesutikti su Niranjanu Jhaveri, teigiančiu, kad muzikoje, kaip jokiame kitame mene, nėra taip svarbu, iš kur į ją patenka naujovės, nes tai „praturtinantis, plėtojantis ir paįvairinantis gyvuojančias tradicijas pozityvus atsinaujinimo veiksnys” (Sri Suresh Chandra Dey, „The quest for music Divine”, New Delhi, 1998, p. 144.)
Akivaizdu ir tai, kad Indijos ir Kinijos klasikinė muzika jokiu būdu negali būti gretinama su, tarkim, Indonezijos gamelanu, Afrikos būgnų ritmais ar Australijos aborigenų muzikos etnosu, kadangi pastarieji pagrįstai priskiriami vadinamajai primityviosios muzikos oralinei tradicijai. Nors jų dėmesio centre įsitvirtinę panašūs mitai, pasak kurių, pagrindinė muzikos funkcija yra maginė, simbolinė ir, be estetinės, atl ieka aukščiausią dvasinės manifestacijos paskirtį, būtų didelė klaida nepastebėti, jog Indija bei Kinija yra šalys, sukūrusios be galo turtingas civilizacijas, jau ne pirmą tūkstantmetį (sic!) iki šių dienų tęsiančias tas pačias klasikinės muzikos tradicijas. Išskirtinis muzikos vaidmuo senovės Kinijos valstybės sistemoje, kaip ir senovės Indijoje vedų laikais, iš esmės atitinka jos reikšmę antikinėje Graikijoje, kurią puoselėjo pusiau mistinė Pitagoro filosofijos mokykla. Faktas yra tas, jog Europoje vyksta ne tik etnomuzi-kinių kultūrų nykimas, bet ir skaudus klasikinės muzikos desakralizavimo procesas, kuris Europos rimtosios muzikos elito atstovus verčia su nostalgija žvelgti „atgal į antiką” ir kalbėti apie dekadansą, eklektiką, postklasicizmą ir t.t. Tačiau mažai kas teikiasi pripažinti, jog po saule driekiasi ir kiti milžiniški „klasikinės muzikos kontinentai”, menantys ne tik Europos klasikinės muzikos šlovę, bet ir jos saulėlydį. Žinoma, kalbėti apie tikras dievų sutemas klasikinės Europos muzikos padangėje būtų ne tik arogantiška, bet ir faktai neatitiktų tikrovės (Jeigu klasikine muzika laikysime ne tik Bacho – ankstyvojo Beethoveno kūrybos laikotarpį, bet apskritai visą gyvai skambančią muziką, iki šių dienų tapusią „klasika”). Tačiau pripažinti tai, jog, be gerokai pakitusios Vakarų, pačiu gyviausiu, autentiškiausiu pavidalu egzistuoja ne viena ir ne dvi pasaulinės klasikinės muzikos tradicijos, vadinasi, pripažinti ir realią pasaulinės muzikinės kultūros situaciją, ir visiškai kitokią jos rutuliojimosi perspektyvą XXI a. priešaušryje. Taip yra todėl, kad tajai situacijai pakitus, netgi gerokai pasikeitus, jokia pasaulinė kultūra nebegali tarpti izoliuotai viena nuo kitos, o neišvengiamas globalinis požiūris kaip tik ir turėtų išryškinti esmines kiekvienos kultūros savybes ir padėti joms išlikti. Taigi vyksta tam tikras proporcijų kitimas. Pažinęs kitą, geriau pažinsi save…
Grįžtant prie aktualijų, logiškai prieiname prie neišsenkančios, galingos versmės, daugelį šimtmečių gaivinusios indų muzikos dirvą ir išskiriančios ją iš kitų tarpo. Tai ne kas kita kaip dvasinio (ne religinio) prado absoliuti viršenybė, aptinkama ir pabrėžiama visuose rašytiniuose šaltiniuose nuo ankstyviausių traktatų iki šiuolaikinių recenzijų. Juk Višnu puranoje pasakyta.: „Kiekvienas garsas yra dalelė to, kuris Pats turi garso pavidalą”. Thyagaraja, Dikšitaras ir Syama Sastry yra vadinamoji didžioji trijulė, kurių kritis – Pietų Indijos klasikinės muzikos pamatas. Indų muzikologai jauniems adi-kėjams nuolat primena, jog anie buvo ne šiaip sau kompozitoriai, bet išminčiai, šventieji, realizavę Dievą savyje ir dainavę ne dėl šlovės, titulo ar turto, bet stengdamiesi susitapatinti su Aukščiausiuoju, kurio buvimu nė akimirką nėra suabejoję. Jų kompozicijos – tai spontaniškas, dvasinis ir emocionalus pamaldumo, arba bhakti, pasireiškimas, ir net daugiau negu tai. Tokie meistrai kaip legendinis poetas Haridasa mieliau rinkosi ne karalių malonę, bet laisvę, piligrimystę ir dainavimą paprastiems žmonėms, o jų poezija ir muzika sušvytėdavo transcendentine šviesa, pakylėdama klausytoją į didingiausias meno viršūnes. „Kai per koncertą skamba nama sankirtanam, veiksmingai pabrėžiantis rečituojamus Dievo vardus, visa atmosfera būna taip persmelkta emocijų ir pamaldumo, jog beveik neįmanoma nepasinerti į tą maldingumo ir pagarbos vandenyną”, – sako muzikos kritikas Sulochana Pattabni Ramanas. Karnatakos muzika pasižymi šimtais tūkstančių kompozicijų, kuriose garbinamas ištisas indų dievų Panteonas. Tos dainos – tai ne paprastos dainos, bet maldos ir himnai, šlovinantys Visatos pilnatvę ir gėrį. Tyagaraja savo krityje „Sangita Gnabamu” kalba apie tai, kad muzika, stokojanti pamaldumo, yra tuščia ir niekur neveda. O prisiminus Svamį Vivekanandą, kuris sakė, jog muzika yra aukščiausias menas, o tiems, kas tai supranta, ir aukščiausia Dievo garbinimo forma, indų muzikos sistemą iš tiesų galima vaizdingai palyginti su tiltu tarp jivatmos ir paramatmos, individualios sielos ir Dieviškojo Absoliuto. Tai tiek apie holistinę filosofinę prieigą, kurios reikšmę ugdant jaunąją kartą akcentuoja klasikinės muzikos specialistai, kartu iškeldami tradicinio muzikinio lavinimo pagrindų užtikrinimo, paramparų (mokyklų) tęstinumo būtinumą.
Fizikos ir matematikos principus pritaikius muzikai, ilgainiui buvo sukurta tvari sistema, o kiekviena muzikos koncepcija ir jos įvairūs elementai buvo metodiškai išanalizuoti ir moksliškai apibrėžti. karnataka sangitam, Pietų Indijos muzika, nepatyrusi Mogolų imperijos įtakos, ir šiandien reprezentuoja tikrąją senovės Indijos muzikos tradiciją, vadinamą karnaparampara. Muzikos terminai, vartojami apibūdinti kiekvienam jos aspektų, yra išriedėję iš pačių seniausių tekstų, kaip antai natyašastra (apie 400 m.p.Kr.) ir viduramžių traktatų. Kalbant apie klasikinės indų muzikos koncertą, neišvengiamai tenka vartoti tokius žodžius kaip svara, tala, šruti ir daugybę kitų, kuriems ne taip paprasta rasti atitikmenis Vakarų klasikinės muzikos žodyne, nes toli gražu ne visuomet jų prasmės atitinka viena kitą ir išreiškia žodžio esmę. Todėl ir būtina telktis į pagalbą sanskrito terminologiją.
Kiekvienas vokalinės ar instrumentinės muzikos atlikimas vertinamas pagal griežtus klasikinius kanonus. Sakoma, kad muzikos pavertimas vidine savastimi, jos „internalizavimas” leidžia jauniems muzikantams lengvai įvaldyti bet kokį stilių, išstudijuoti bet kurią mokyklą; tačiau tik fundamentalus tradicinis išsilavinimas įgalina juos pateikti inovacijų, kurios tas tradicijas praturtintų. Sausas, neišradingas muzikavimas lygiai taip pat nepageidaujamas kaip ir pernelyg laisvas, netikslus, neharmoningas vienos ar kitos ragos plėtojimas. Todėl atlikėjai ypatingą dėmesį skiria formos ir turinio vienovei, idant atliekamos kompozicijos interpretacija atitiktų muzikos standartus (t.y. formalųjį jos aspektą) ir podraug pakankamai įtikintų, sujaudintų klausytoją, neliktų vien blanki kūrybos imitacija.
Neyveli Santanagopalanas yra vienas tų atlikėjų, kurio trykštanti originalumu individualybė atmeta bet kokią „muzikinio produkto gamybos” galimybę in toto. Atstovaudamas puikiai klasikinei mokyklai, jis kiekvieną koncerto akimirką yra nenuspėjamas. Kamban Kalai Arangame (sausio 31 d.) jis atliko keletą kriti ir ragų. Įspūdingas Neyveli balsas, puikiai išlavintas ilgai išlaikyti inspiruotas frazes, suteikė didelį estetinį pasitenkinimą tiek subtiliomis gamakomis ir žaibiškomis brigomis (papuošimais), tiek ir gilios ramybės kupinomis lyrinių dalių nyasa svaromis (tęsiamomis natomis). Šis koncertas atskleidė įsidėmėtiną Neyveli intuiciją raga bhavai (nuotaikai). Išraiškinga atlikėjo gestikuliacija ir emocionalūs akompanuojančių muzikantų pertarimai solinių improvizacijų metu liudijo visišką Neyveli įsijautimą, meilę ir atsidavimą. Nenuostabu, kad jo koncertai niekuomet nepalieka abejingų klausytojų, atsimokančių tuo pačiu, o ir pats Neyveli Santanagopalanas, nepaisant jo jauno amžiaus, yra tikras karnatakos vokalinės muzikos meistras.
Kadri Gopalnathas
Kadri Gopalnathas, tarptautinio lygio saksofonininkas, tapo festivalio artistiško spindesio paradigma (sausio 27 d.). Saksofonas iš pirmo žvilgsnio, rodos, yra toks instrumentas, kuris visai netinka išreikšti vienos didžiausių muzikos sistemų aspektų visumą. Tačiau jeigu muzikoje iš tiesų egzistuoja enigma, jei yra šventovė, į kurią įžengti gali tik nedaugelis, tai Kadri Gopalnathas būtent tas išrinktasis, kuris ne tik geba į ją įžengti, bet ir įvesdina klausytoją. Stebėtina Gopalnatho kompetencija ir meistriškumas atvėrė jo interpretuojamos klasikinės muzikos subtilybes spindinčiomis sancaromis, ryškiais greitais svarų pasažais. Neabejotina ir tai, kad jo originali asmenybė pranoko įprastas tradicines muzikos išraiškos formas. Įspūdingai eksponuodamas pagrindinius kalpanos (improvizacinės muzikos) bruožus, ypač layakari dalyse, neturinčiose griežto ritmo modelio, Kadri Gopalnathas atsiskleidė kaip tikras alankarikos (ornamentikos meistras), grakščias puošmenas įpindamas į didingą kūrinio architektoniką. Koncerte išgirdau labai ilgus tani avartanam epizodus, kurių metu ne tik mridanga, bet ir kanjira Gopalnathui akompanuojantys perkusininkai pateikė solines tablos traktuotes, nenusileidžiančias Maestro nei išradingumu, nei virtuozine technika. Aukščiausia muzikavimo kokybė plius trykštantis humoro jausmas – štai kas įelektrino rasikas ir sukūrė nepakartojamą melaprapti (koncerto atmosferą). Ko gera, niekam kitam, kaip K.Gopalnathui, tinka George’o Steinerio žodžiai: „Genialumo ir džiaugsmo derinys, jei jį pavyksta aptikti, prilygsta skandalui”.
Malavika Sarukkai
Dar keletas žodžių pasakytina apie klasikinį šokį, beveik kas vakarą matytą festivalio metu. Iš daugelio studentų pasirodymų mane sudomino kuchipudi stiliaus kūrėjo Dr. Vempati Chinna Sathyam mokyklos šokėjų trupės iš Čenajaus pasirodymas (sausio 30 d.), kurioje šoko ir jo sūnus su savo žmona. Jie parodė labai aukšto lygio Andhra Pradešo suklasinto tradicinio dramos šokio choreografiją. Taip pat efektingas buvo Chitros Visweswaran vakaras (sausio 26 d.). Tačiau labiausiai išsiskyrė jauna šokėja Malavika Sarukkai (vasario 2 d.), kuriai, matyt, yra artimas apoloniškasis\klasikinis stilius; čia individualus spontaniškumas nėra skatinamas, idant šokis neprarastų aukščiausios meninės vertės; dionisiškasis, priešingai, leistų atlikėjai daugiau pasikliauti savo pačios vaizduote ir individualybe, tačiau tai prieštarautų pagrindinėms Bharat Natyam tiesoms. Juk, pasak Lilos Venkataraman, tobulo šokio geometrijos piešinio reikalaujama ne todėl, kad to reikia puristams, bet dėl to, kad bet koks nutolimas nuo esamų normų tik sumenkina šokio estetinį poveikį. Griežtas klasicizmas regimai atitinka Malavi-kos idealą.
Taigi šis festivalis suteikė ne tik minčių, iš kurių išsirutuliojo šis straipsnis, bet ir viltį, kad kada nors Lietuvos teatrų scenose pražys klasikinės Indijos šokis, kad įstabi indų klasikinė muzika Lietuvos koncertų salėse skambės ir mūsų mieliems klausytojams. ■
1998 m.
PUBLIKUOTA: „Muzikos barai”